Kecskemét, Dobó István Krt. 11. Terasz

A gyermekbarát fogorvoslás a felnőttkorra is hatással van?

Írta: Dr. Gál Rita

A fogorvosnál szerzett első élmény egy életre meghatározó lehet! Ha a gyermek már az első találkozást pozitívan fogadja, akkor sokkal nagyobb az esély arra, hogy a későbbiekben félelem és szorongás nélkül, rendszeresen felkeresi majd a fogorvost.

- Mennyire fontos a megelőzés a fogak esetében?

- A megelőzés fontossága az egészségügy minden területére érvényes, így a fogorvoslásra is. A napi tapasztalat is alátámasztja: jobb megelőzni a problémákat, mint megvárni hogy kialakuljon a betegség, és csak azután belekezdeni a sokszor hosszadalmas kezelésekbe, gyógyításba.

- Hány éves kortól kell odafigyelni a gyermek fogainak egészségére?

- A helyes szájápolásra való nevelést nem lehet elég korán kezdeni. Fogaink megóvása sok szempontból fontos, hiszen a rágófunkció épsége az egész tápcsatornára befolyással van, a helyes hangképzésben, beszédben is rendkívül fontos szerepet töltenek be a fogak, és nem elhanyagolható szempont az esztétika sem. Hangsúlyoznám: az egészséges, ép fogazat megőrzése nem lehetetlen. Mind a gyermekek, mind a felnőttek szempontjából igen lényeges a fogazat épségének megtartása, mely a megfelelő szájhigiénia és a rendszeres, félévente esedékes kontrollvizsgálatok segítségével, a szükséges kezeléseket nem halogatva érhető el.

- Mikor legyen az első alkalom, amikor a gyermekkel megismertetjük a fogorvosi rendelőt?

- A válasz egyszerű, minél korábban, amíg panasz, fájdalom nem jelentkezik. Mivel az első fogorvosnál szerzett élmény egy életre meghatározó lehet, fontos hogy minél pozitívabb tapasztalatokkal gazdagodjon a gyerek, így a későbbiekben sokkal egyszerűbb dolga lesz mind a szülőnek, mind az orvosnak, valamint a gyerek sem félelemmel és szorongással megy következő alkalommal fogorvoshoz, ami segít abban, hogy a későbbiekben egészségtudatos felnőtté válhasson.

- Mi a legjellemzőbb betegség a kisgyermekeknél?

- A tejfogak előbújásával a napi rutinfeladatok bővülnek. A fogak megfelelő módon történő tisztítás mellett, rendkívül fontos a megfelelő táplálkozás, valamint a rossz szokások kivédése. Talán a leggyakoribb probléma a fogszuvasodás, amely már viszonylag korán megjelenhet. Ennek megelőzésére szolgál többek között a barázdazárás, melynek során az őrlőfogak nehezen tisztítható barázdarendszerét fúrás nélkül egy teljes mértékben fájdalommentes beavatkozás keretében lezárjuk egy speciális anyaggal, könnyen tisztíthatóvá tesszük, ezáltal hosszú évekig védelmet biztosíthatunk a fogak számára. Tejfogaknál és maradó fogaknál egyaránt alkalmazható az eljárás, melyet érdemes közvetlenül a fog előtörése után elvégezni.

- Milyen későbbi következményekkel lehet számolni?

- A fogszuvasodás tehető felelőssé a fogelvesztések legnagyobb hányadáért fiatalabb korban, ám ahogy az évek száma szaporodik, megjelennek a fog tartószerkezetét érintő problémák is, amelyek akár ép, szuvasságtól mentes fogakat is megtámadnak, A fogágybetegség és az ínygyulladás ellen lehet és kell is tenni. A helyes technikájú, rendszeres fogmosás, megfelelő szájhigiéne fenntartása rendszeres fogkőeltávolítással kiegészítve segít kordában tartani a betegséget.

- Milyen következménye lehet egy fog elvesztésének?

- Már egy fog hiánya által is károsodik a rágófunkció, a fogsorok érintkezési viszonya, és az esztétika. Bizonyos fogak esetén a beszédben is gondok adódhatnak, valamint a meglévő fogak bedőlése, elmozdulás is gyakran előfordul, melynek hatására a fogágy, a fog tartószerkezete terhelődik meg. A hiányzó fogakat pótolni kell, hogy a harmónia helyreálljon.

- Vannak olyan fogbetegségek, melyek tünetmentesek?

- Számos megbetegedés nem fáj, kifejezett panasz nem tapasztalható, de ettől függetlenül súlyos szövődményeket okozhat, melynek kapcsán maradandó károsodások jöhetnek létre mind a szájüregben, mind a szervezet más részein. A krónikus gyulladás, így a góc is tünetszegény, de sok esetben még tünetet sem ad, mégis lappangva gyengíti a szervezetet. A kiváltó ok, vagyis a „tűzfészek” megtalálása a bizonytalan panaszok miatt nem könnyű feladat, de nem lehetetlen. A fogászatban számos elváltozás szerepelhet gócként. Az esetek legnagyobb részében idült, azaz krónikus gyulladás áll a háttérben, melyet elhalt fog, mély szuvasság, eredménytelenül vagy nem szakszerűen gyökérkezelt fog, visszamaradt gyökér és a gyökér, illetve fog körüli gyulladások egyaránt okozhatnak. Sokszor csak véletlen leletként észleljük, hogy egy fog megbetegedése kapcsán akár gócbetegség is állhat a háttérben. Máskor az egészségügy más területéről küldenek a fogorvoshoz pácienst a gócbetegség gyanújának kivizsgálására.

- Számít az hogy milyen anyag kerül a szervezetbe, miből készül egy tömés?

- Fogászati kezelések kapcsán sokféle anyaggal találkozhatunk, egyes anyagokkal csak rövid ideig kerül kapcsolatba szervezetünk, másokkal viszont hosszú évekig érintkezik, ilyenek a fémötvözetek, műanyagok, kerámia, cirkónium és még sorolhatnám. Figyelembe kell venni, hogy különböző fémek a szájüregben egymással kölcsönhatásba kerülve áramképződést okozhatnak. Ráadásul az amalgám nem csak azzal okozhat gondot, hogy fémötvözet, hanem az összetétele és folyamatos kopása miatt folyamatosan terheli a szervezetet nehézfémekkel, aminek csak egy része ürül ki a szervezetből, a többi lerakódik. Éppen ezért rendkívül nagy gondossággal kell a cseréket végrehajtani, mind a cserék ideje alatt, mind a kezelések befejeztével a felgyülemlett nehézfémek kiürítését elősegítő készítmények használata ajánlott, természetesen orvosi felügyelet mellett.

- Az eddigiek tükrében kijelenthető: legjobb a megelőzés!

- Valóban, a rendszeres, félévente esedékes fogászati szűrésekkel a problémákat még idejében el lehet csípni, megelőzve ezzel  komolyabb betegségeket, szövődményeket.

A prevenció három szintje

1. Megfelelő lépésekkel magát a betegség, az elváltozás kialakulását, a tünetek létrejöttét megakadályozni.
  2. Korai felismerés: az elváltozások legtöbbször még érzékelhető tünetet nem okoznak a páciens számára. Ezek egy része még visszafordítható, de előfordulnak maradandó károsodással járó állapotok is. Ellátásuk kisebb beavatkozást igényel, orvoslásukkal a későbbi szövődmények, komplikációk megelőzhetőek.
  3. A kialakult betegség kezelése, súlyosbodásának valamint a potenciális szövődményeknek a kivédése, valamint a rehabilitáció, ami magába foglalja a funkció és az esztétika helyreállítását.

Bejelentkezés: +36 76 887-888

CÍM